in

Jak przygotować się na kryzys? 5 praktycznych wskazówek dla twojej firmy

kryzys firma

Prowadzenie firmy w niepewnych czasach rodzi pewne ryzyko przejściowych kłopotów finansowych. Chociaż nie zawsze uda się ich uniknąć, można zabezpieczyć się przed ich konsekwencjami. Wystarczy przygotować się na ewentualny kryzys. Sprawdź, jak do tego podejść od strony praktycznej – poznaj kilka wskazówek.

O kryzysie w firmie trudno myśli się wtedy, gdy przedsiębiorstwo dobrze prosperuje. Warto jednak działać z wyprzedzeniem, ponieważ – tak jak w przypadku zdrowia, lepiej zapobiegać niż leczyć. Oczywiście z kryzysu zawsze można wyjść obronną ręką, jednak z odpowiednim wcześniejszym przygotowaniem będzie to znacznie łatwiejsze.

  1. Zacznij gromadzić środki

Chociaż inwestowanie w rozwój przedsiębiorstwa jest niezwykle ważny, warto pomyśleć o wykorzystaniu nadwyżki finansowej do zbudowania tzw. funduszu awaryjnego. Jeśli uda ci się stworzyć solidne zabezpieczenie, zwiększysz prawdopodobieństwo, że firma wyjdzie z tego obronną ręką.

Warto pamiętać, że odkładanie środków jest istotne – niezależnie od tego, jak duży dochód wykazuje przedsiębiorstwo. Liczą się nawet najdrobniejsze oszczędności, ponieważ – jeśli będą odkładane systematycznie – uda ci się zgromadzić naprawdę potężny kapitał. Zaś samo oszczędzanie nie będzie tak bardzo odczuwalne przez firmowy budżet.

  1. Przeprowadź cięcie kosztów

Nie chodzi o to, aby redukować etaty i zwalniać pracowników. Ważne jest natomiast to, aby dobrze przeanalizować miesięczny budżet i wykreślić z niego niepotrzebne wydatki. Sprawdź, ile pozycji na liście jest niepotrzebnych, bo firma z nich nie korzysta od dłuższego czasu.

  • Zastanów się, jak obniżyć wydatki związane z tankowaniem pojazdów firmowych. Może to najwyższy czas, aby przesiąść się z kilkunastoletnich samochodów benzynowych na wzięte w leasing hybrydy?
  • Pomyśl, ile wśród miesięcznych kosztów jest różnego rodzaju abonamentów, z których już nikt nie korzysta? Wystarczy z nich zrezygnować, a „wolne środki” od razu się pojawią.

Jeśli przeanalizujesz budżet, szybko wskażesz w nim „słabe punkty”, które generują straty w największym stopniu.

  1. Skorzystaj z oszczędnościowych produktów finansowych

Jeśli dysponujesz nadwyżką finansową, nie możesz pozwolić na to, aby pieniądze „bezczynnie” leżały na nieoprocentowanym koncie firmowym. Dobrym rozwiązaniem będzie długoterminowa lokata w banku, dzięki której środki będą zarabiały dla ciebie. Warto zdecydować się na taką opcję, ponieważ:

  • najczęściej ma ona wyższe oprocentowanie niż lokata krótkoterminowa,
  • chroni przed niepotrzebnymi lub nieprzemyślanymi inwestycjami – pieniądze są zamrożone nawet na 12 miesięcy.

Wybierając ten produkt bankowy, warto zwrócić na oprocentowanie – im wyższe, tym lepiej dla twoich pieniędzy. Przykładem może być Lokata Długoterminowa w Toyota Banku – założona na 12 miesięcy oferuje 0,35% w skali roku.

  1. Szybko reaguj

Jeśli zauważasz pierwsze objawy kryzysu, nie udawaj, że problem nie istnieje. Im szybciej zaczniesz działać, tym mniej poważne skutki będzie miała taka sytuacja. Łatwiej też będzie wyprowadzić firmę z problemów.

Pamiętaj! Zbudowanie poduszki finansowej to jeden z najlepszych sposobów na zabezpieczenie się w razie kryzysu. Zacznij więc odkładać środki już teraz, korzystając z dobrze oprocentowanych i bezpiecznych instrumentów bankowych.

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
samochod sportowy

O czym trzeba pamiętać wypożyczając auto w wypożyczalni samochodów sportowych?

Nadchodzi lato – jak zadbać o klimatyzację pojazdu?