Ponieważ nie każdy może sobie pozwolić na zakup auta prosto z salonu, kwitnie rynek handlu samochodami z drugiej ręki. Jak w każdym przypadku, na potencjalnych nabywców mogą jednak czyhać różnego rodzaju zagrożenia. Jednym ze sposobów na radzenie sobie z nieuczciwymi sprzedawcami jest sprawdzenie historii pojazdu. Jak się do tego zabrać?
Historia pojazdu – broń w walce z nieuczciwymi sprzedawcami
Według informacji podanych przez eksperta Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów na stronie https://mubi.pl/poradniki/historia-pojazdu-jak-sprawdzic/, nawet 85% sprowadzanych do Polski z zagranicy aut może mieć przekręcone liczniki. Ile z nich jest powypadkowych, a ile pochodzi z kradzieży, można tylko zgadywać. Jeśli szykujesz się właśnie do zakupu używanego samochodu, po przeczytaniu takich informacji, zdecydowanie powinna zapalić Ci się w głowie czerwona lampka. Ale czy jest to powód do rezygnacji z transakcji?
Niekoniecznie, bo to oczywiście nie tak, że każdy sprzedawca czyha na naiwnych, próbując im wcisnąć wybrakowany towar. Bardzo ważne jest jednak, by przy poszukiwaniach zachować wzmożoną czujność, nie rzucając się na pierwszą ofertę z brzegu, a szczególnie podejrzliwie traktować takie, które wyglądają aż nazbyt korzystnie.
Pytanie tylko, czy sama ostrożność to nie za mało? Oszustów wszak nie brakuje, a sposoby ukrywania przez nich wad pojazdów są coraz bardziej wyrafinowane. Na szczęście klienci mogą się przed nimi bronić, sprawdzając historię pojazdu. Ta da odpowiedzi na wiele pytań, pozwalając ocenić, czy oferowany samochód rzeczywiście jest w tak dobrym stanie, jak przedstawia to kupujący.
Jak sprawdzić historię pojazdu?
Sposobów na sprawdzenie historii używanego pojazdu jest kilka, ale zdecydowanie największą popularnością wśród polskich kierowców cieszy się prowadzona przez Ministerstwo Cyfryzacji platforma historiapojazdu.gov.pl, na której dla każdego są bezpłatnie dostępne dane uzyskane z:
- Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) w przypadku samochodów zarejestrowanych w Polsce;
- systemów zewnętrznych, takich jak CARFAX i AutoDNA, w przypadku samochodów pochodzących z zagranicy.
Korzystając z rządowej usługi, można zatem zdobyć informacje zarówno o pojazdach, które były zarejestrowane w kraju, jak też tych, które sprowadzono do Polski z zagranicy. Jak je uzyskać? Sprawa jest bardzo prosta. Zaraz po wejściu na stronę zobaczysz formularz z trzema polami do wypełnienia:
- numer rejestracyjny pojazdu,
- numer VIN pojazdu,
- data pierwszej rejestracji pojazdu.
Wprowadzając je, możemy otrzymać dane na temat samochodu zarejestrowanego w Polsce. Jeśli natomiast interesuje nas historia auta z zagranicy, będziemy dodatkowo musieli potwierdzić swoją tożsamość za pomocą profilu zaufanego. Oczywiście oprócz serwisu rządowego istnieją też inne, komercyjne, które można łatwo znaleźć w sieci. Można dzięki nim uzyskać dokładniejsze informacje o pojeździe, ale za taki raport trzeba już zapłacić. W podobny sposób można sprawdzić historię samochodu na stacji kontroli pojazdów lub w autoryzowanym serwisie.
Dane potrzebne do sprawdzenia historii pojazdu możemy sprawdzić w jego dowodzie rejestracyjnym lub karcie pojazdu. Właściciel lub sprzedawca powinien nam je bez problemów ujawnić – jeśli tego unika, jest to sygnał ostrzegawczy, że z samochodem może być coś nie tak.
Czego szukać w historii pojazdu?
Powiedzmy, że skorzystałeś z serwisu Historia Pojazdu i otrzymałeś wygenerowany stamtąd raport. Co możesz z niego wyczytać?
- Dane techniczne samochodu – m.in. marka i model, pojemność i moc silnika, rodzaj paliwa, dopuszczalna masa całkowita.
- Informacje na temat rejestracji – historia poprzednich rejestracji i zmian właścicielskich.
- Informacje o badaniach technicznych – terminy poprzednich badań i informacja o aktualnym przeglądzie lub jego braku.
- Informacja o ubezpieczeniu – sprawdzane jest posiadanie OC, ale nie dodatkowych ubezpieczeń, np. autocasco (https://mubi.pl/ubezpieczenie-ac/).
- Stan licznika – podawany jest odczyt zarejestrowany podczas ostatniego przeglądu lub kontroli drogowej.
- Informacja na temat kradzieży – jeśli pojazd został zgłoszony jako kradziony.
W przypadku płatnych raportów z innych serwisów, możliwe jest również uzyskanie szczegółowych informacji na temat m.in. parametrów pojazdu, jego fabrycznego wyposażenia, wypadkowości czy przeznaczenia. Ogólnie rzecz biorąc, na podstawie kilku informacji można odtworzyć historię samochodu praktycznie od początku jego uczestnictwa w ruchu drogowym.
Dlaczego warto sprawdzać historię pojazdu?
Nasuwa się jednak pytanie – po co właściwie to robić? Odpowiedź wydaje się oczywista: żeby uniknąć kupna samochodu od nieuczciwego sprzedawcy. W rzeczywistości jednak sprawdzenie historii pojazdu nie może być jedynym, na czym się oprzemy przy transakcji.
Chociaż mówi ona sporo na temat używanego samochodu i jak najbardziej może pomóc w ocenie oferty, należy podeprzeć ją dodatkową weryfikacją, najlepiej osobistą. Pamiętaj, że przy kupnie auta z drugiej ręki powinieneś przede wszystkim zobaczyć je najpierw na własne oczy i przeprowadzić jazdę próbną. Dobrym rozwiązaniem jest też sprawdzenie auta w warsztacie lub przynajmniej zabranie ze sobą na oględziny kogoś, kto zna się na mechanice samochodowej.
A co jeśli wykryjesz jakieś niepokojące rzeczy w historii pojazdu? W takiej sytuacji dodatkowe sprawdzanie zwykle nie jest już potrzebne – dla własnego bezpieczeństwa trzymaj się z dala od tej oferty i sprzedawcy.