in

Czy można dolać wody do płynu chłodniczego?

ubytki płynu chłodniczego przyczyny

W gorące dni nasz samochód jest o wiele bardziej narażony na wysokie temperatury, jakby dodać do tego jeszcze klimatyzację chodzącą na pełnych obrotach, możemy samochód narazić na naprawdę wysokie temperatury. W takich przypadkach za zadanie ma nam pomóc układ chłodniczy w samochodzie. Jest on odpowiedzialny za chłodzenie silnika, a jego najważniejszym komponentem jest chłodnica.

Chłodnica zaś potrzebuje odpowiedniego płynu chłodniczego, by działać sprawnie. Nie zawsze jednak mamy go pod ręką w podróży, gdy kontrolka chłodzenia silnika zacznie świecić i sygnalizować nam awarię układu chłodniczego. Wówczas kierowcy zastępują płyn wodą. Co zrobić, jeśli samochód narażony jest na duży wysiłek i wysoką temperaturę, a my nie mamy pod ręką odpowiedniego płynu chodzącego?

Jak działa układ chłodzenia?

Układ chłodzenia ma swój specyficzny sposób działania. Co o tym powinien wiedzieć każdy kierowca? Każdy, nawet najmniej nowoczesny samochód jest wyposażony w chłodnicę, która ma za zadanie ochładzać gorący motor każdego samochodu. Ale nie tylko chłodnica odpowiada za te funkcję, w układzie chłodzenia znaczenie mają również oleje, a także urządzenie chłodzące.

Główną rolą układu chłodzenia, jest utrzymanie optymalnej temperatury pracy silnika w każdych warunkach. Ważne są tutaj przewody gumowe, uszczelki i kanaliki, a także głowice, przez które przechodzi płyn chłodniczy, który nie zamarza i wrze dopiero w temperaturze ponad 130 stopni. Aby płyn chłodniczy był pompowany do chłodnicy, musi być zainstalowana pompa wody, która napędza pasek lub łańcuch rozrządu.

Czym jest sama chłodnica? Jest to żebrowany lub falisty płaski panel z siecią rurek, które ułatwiają silnikowi odprowadzanie ciepła. W czasie, gdy samochód jest uruchomiony powietrze odbiera ciepło zgromadzone w chłodnicy.

woda w chłodnicy zamiast płynu

Woda w chłodnicy zamiast płynu

Czy można zastosować wodę zamiast płynu i jakie to będzie miało skutki dla naszego układu chłodniczego, a tym samym dla całego samochodu? Należy zauważyć, że woda wrze przy 100 stopniach Celsjusza, płyn chłodniczy w temperaturze 130 stopni. To główna różnica. Ponad to, woda zamarza, a płyn chłodniczy jest niezamarzający. Ma to znaczenie w momencie, kiedy mamy z kolei silne mrozy, a w chłodnicy znajduje się woda.

Woda, jak wiemy, pod wpływem niskiej temperatury zamarza i zamienia się w lód, gęstnieje i zamienia się w ciało stałe, zmieniając swoją objętość, a więc istnieje ryzyko rozsadzenia przewodów i kanalików chłodniczych. Pod żadnym pozorem zatem nie wolno zostawiać wody w układzie chłodniczym. Poza tym, jeśli już w czasie trasy zdarzy nam się, że nie mamy płynu chłodniczego pod ręką, użyjmy wody, ale destylowanej i tylko podczas nagłej naprawy – to bardzo niebezpieczne.

Dlaczego woda destylowana? Ponieważ nie zawiera ona kamienia i osadów wapiennych, które mogą pozostać w kanałach jak i samej chłodnicy, co w późniejszym czasie może spowodować poważne awarie. Płyn chłodniczy zaś, posiada w składzie środki antywapienne, które skutecznie przeciwdziałają powstaniu tego zjawiska.

ubywający płyn chłodniczy

Konsekwencje dolania wody do chłodnicy

Jednorazowe użycie wody w chłodnicy, zamiast płynu chłodniczego nie naraża naszego samochodu na negatywne, konsekwentne skutki. W sytuacji podbramkowej, gdzie nie mamy wyjścia, musimy użyć wody zamiast płynu chłodniczego. Jest to działanie mające na celu jednorazowe schłodzenie jednostki napędowej.

Dolewanie wody do chłodnicy nie jest zatem wielkim niebezpieczeństwem. Większe niebezpieczeństwo wynika wówczas z przegrzania silnika. Jednakże, po tej interwencji, należy jak najszybciej zidentyfikować przyczynę ubytków lub awarii całkowitej w układzie chłodniczym.

Czym zastąpić płyn chłodniczy?

Niedobory płynu chłodniczego należy uzupełniać odpowiednim preparatem. Kierowca, który zapobiega ma go pod ręką, lub kupuje większe pojemności. Zdarzyć się jednak może, że nie możemy sobie w danym momencie pozwolić na taką wygodę.

Jeśli planujemy dłuższą podróż, zapewnijmy sobie komfort i sprawdźmy wszystkie możliwe niedogodności, w tym stan płynu chłodniczego. Płyn chłodniczy możemy jednorazowo zastąpić wodą demineralizowaną kupioną na stacji paliw. Dolewanie takiej wody, również powinno odbywać się pod kontrolą.

Subskrybuj
Powiadom o
guest
3 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
Miras
Miras
3 lat temu

lepiej holować jak ryzykować z wodą

Lubię Toyo
Lubię Toyo
3 lat temu

Ciekawe przedstawienie tematu – wszystko ma plusy i minusy, aczkolwiek im nowsze auto to chyba takie kombinacje mniej wskazane.

auto komis Żywocice

Trzy komisy samochodowe, które warto odwiedzić!

płyn chłodniczy ucieka

Uciekający płyn chłodzący – Poznaj przyczyny, skutki koszty naprawy!