in

Uciekający płyn chłodzący – Poznaj przyczyny, skutki koszty naprawy!

płyn chłodniczy ucieka

W chwili obecnej z samochodu korzysta wiele osób. Ruch na ulicach jest ogromny, a posiadaczy aut używanych i nowych przybywa. Z roku na rok, ktoś zdaje prawo jazdy i dołącza do grona kierowców. Każdy z nas zobowiązany jest do dbania o swoje auto i bezpieczeństwo na drogach. Ważne jest, by posiadając auto zadbać o regularne badanie techniczne pojazdu, które wykonuje się co rok w stacji kontroli pojazdów.

Jednakże w ciągu roku zdarzyć się mogą drobne awarie i wymiana, lub naprawa części zamiennych jest niezbędna. Mamy do czynienia od poważnych awarii, po nieinwazyjne. Począwszy od wycieków oleju silnikowego, po klocki hamulcowe, awarii instalacji elektrycznej lub klimatyzacji.

Jest wiele komponentów samochodu nowej i starszej generacji, które ulegają po latach użytkowania uszkodzeniu lub awarii. Jedną z takich jest również ubytek płynu chłodniczego. Okazuje się, że bagatelizowanie takiego objawu może prowadzić do poważnych awarii często drogich w naprawie.

Ubywający płyn chłodniczy powinien być sygnałem dla kierowcy, że coś jest nie tak. Układ chłodzenia jest układem zamkniętym i cieczy chłodzącej nie powinno ubywać. Sytuacja, w której ubywa płynu chłodniczego nie musi oznaczać drogiej naprawy. Potencjalnych przyczyn ubywającego płynu chłodniczego jest wiele i w tym wpisie postaramy się opisać te najczęściej spotykane.

brak płynu w chłodnicy

Płyn chłodzący i jego rola w układzie

Za układ chłodniczy w samochodzie odpowiedzialna jest chłodnica. Jeśli zauważymy, że w naszym samochodzie ubywa płynu chłodniczego, nie sposób o niej nie pomyśleć, ponieważ to logiczne, że to właśnie z tym komponentem dzieje coś niedobrego. To ona może być przyczyną wycieku płynu chłodniczego. Najczęstszym powodem jest rozszczelnienie się aluminiowego korpusu z panelami bocznymi i to właśnie tą część warto zdiagnozować u mechanika lub zwyczajnym sposobem za pomocą chusteczki.

Wystarczy potrzeć owy komponent, by zobaczyć, czy na chusteczce nie został płyn chłodniczy lub czy sam komponent nie jest wilgotny. Płyn chłodzący pełni bardzo ważną rolę dla silnika samochodu. Razem z chłodnicą i termostatem, a także wentylatorem odpowiada za utrzymanie silnika w odpowiedniej temperaturze. Gdy płyn chłodniczy wycieka, może to doprowadzić do przegrzania silnika, a tym samym wypalenia uszczelki znajdującej się pod głowicą.

ubywający płyn chłodniczy

Przyczyny ubywającego płynu chłodniczego

Jest kilka przyczyn ubytku płynu chłodniczego. Jedną z nich jest nieszczelność samej chłodnicy, lub kanalika, znajdującego się przy jednym z jej końców. Jak rozpoznać, że to właśnie może być przyczyną ubywającego płynu chłodniczego? Otóż podczas wysokich temperatur włączy się wentylator chłodnicy, a strzałka wskaźnika mierzącego temperaturę idzie w górę. Jeśli przyjrzymy się chłodnicy z bliska, możemy również zauważyć na niej zielony nalot, który oznacza odparowany, ubywający płyn chłodniczy. Sytuacja, w której ubywa płynu chłodniczego może być niebezpieczna dla kondycji naszego samochodu. Silnik cały czas potrzebuje chłodzenia (mały i duży obieg chłodniczy) a uciekający płyn z chłodnicy może doprowadzić do jego „zagotowania”.

Kolejną przyczyną, że płyn chłodniczy ucieka z naszego układu chłodniczego mogą być nieszczelne węże i uszczelki. Są to elementy, które są najbardziej narażone na zużycie i zniszczenia podczas użytkowania samochodu. Guma, z której są wykonane parcieje i twardnieje. Takie drobne usterki niestety mają wpływ na dalszą eksploatację samochodu i jeśli już zaczęło coś się z nimi dziać, to będę się dalej stopniowo powiększać.

Wówczas należy wymienić uszkodzone elementy. Innymi przyczynami ubytku płynu chłodniczego w zbiorniczku może być uszkodzone łożysko pompy wodnej. Powoduje to awarię uszczelniacza, a co za tym idzie ubytek płynu chłodzącego w zbiorniczku wyrównawczym. Natychmiastową reakcją na awarię jest wymiana pompy.

uciekający płyn chłodniczy

Jak zlokalizować wyciek płynu z układu chłodzenia?

Pierwszym polecanym sposobem na sprawdzenie, czy płyn chłodniczy ubywa jest postawienie samochodu w suchym miejscu, na równie suchej i gładkiej powierzchni. Zauważyć można wówczas, czy podłożenie nie posiada plam. Jeśli tak, to znaczy, że mamy wyciek płynu chłodniczego. Drugim sposobem na sprawdzenie uciekającego płynu chłodniczego jest obserwacja, czy w pojemniku z płynem pojawiają się bąbelki.

Ważne, aby robić to na włączonym silniku. Świadczy to o zużytej uszczelce pod głowicą. Efektem tej drobnej awarii może być następnie duży wyciek płynu chłodniczego, co prowadzi do poważnej awarii oraz uszkodzenia silnika. Ponad to, pęknięta uszczelka może również sprawić, że płyn chłodniczy dostanie się do oleju silnikowego, wówczas należy poszukać brunatnego płynu, który osadza się w miejscu, gdzie uszczelka pękła.

Warto też wykonać test i chusteczką higieniczną przetrzeć powierzchnie chłodnicy. W przypadku gdy płyn ucieka z chłodnicy zobaczymy plamy na chusteczce. Opadanie poziomu płynu chłodniczego czasami bywa błahą usterką. Awarii może ulec wiele tanich elementów takich jak plastikowy zbiorniczek (przypadłość Alfa Romeo). Zdarza się również, że przyczyną jest nieszczelność węża chłodniczego, co można zrobić tanio samemu.

W każdym samochodzie możemy wyróżnić dwa rodzaje obiegu płynu chłodniczego. Pierwszy z nich to mały obieg, na którym silnik pracuje po włączeniu (niska temperatura silnika). Dopiero po uzyskaniu określonej temperatury otwiera się termostat i ciecz chłodząca zaczyna krążyć po tzw. „dużym obiegu” czyli przez chłodnicę.

przyczyna ubywania płynu chłodniczego

Jak uzupełnić płyn chłodniczy w silniku?

Płyn chłodniczy po naprawie awarii, należy uzupełnić. Uzupełnić płyn chłodniczy, należy najpierw w zbiorniczku wyrównawczym. Jeśli natomiast mamy do czynienia z poważnymi brakami, należy te braki uzupełnić w samej chłodnicy. Należy odkręcić korek zbiorniczka i wlewamy uniwersalny płyn chłodniczy, lub dedykowany do układu naszego samochodu. Ważne, by nie przekroczyć wskaźnika wskazującego maksimum.

W przypadku, gdy konieczne jest dolanie płynu chłodniczego, najlepiej sprawdzić instrukcję obsługi naszego samochodu. Możemy wówczas sprawdzić jaki płyn jest dedykowany do naszego auta przez producenta. Takie informacje niekiedy można też znaleźć na samym zbiorniczku.

Dobrą informacją jest to, że nie musimy od razu kupować tego samego płynu, tego samego producenta. Można mieszać różne płyny różnych producentów. Ale należy zwrócić uwagę na rodzaj wlewanego płynu. Nie warto mieszać płynu wyprodukowanego w różnych technologiach, gdyż może się to okazać destrukcyjne dla naszego auta.

 

O czym należy pamiętać podczas dolewania płynu do chłodnic?

Oleje i płyny eksploatacyjne pełnia ważną rolę w każdym samochodzie. Bez cieczy chłodniczej utrzymanie prawidłowej temperatury pracy samochodu byłoby niemożliwe. Ubywający płyn chłodniczy może szybko doprowadzić przegrzania a nawet zatarcia silnika, co wiążę się z bardzo wysokimi kosztami naprawy.

Gdy ubywa płynu chłodniczego i postanowiliśmy go uzupełnić musimy pamiętać o kilku rzeczach, aby nie pogorszyć sytuacji. Pierwszą rzeczą to dolewanie płynu chłodniczego na zimnym silniku. Następnie płynu powinno być nalane między min a max zaznaczonym na zbiorniczku wyrównawczym. Nadmiar płynu jest niebezpieczny, bo prowadzi do nadmiernego ciśnienia w układzie. Gdy płyn się nagrzeje i podejdzie do góry nie będzie miał miejsca w zbiorniku wyrównawczym. W przypadku, gdzie wlaliśmy za dużo płynu najlepiej będzie odessać nadmiar strzykawką.

 

Czy można zastąpić płyn chłodzący wodą?

Wodę zamiast płynu chłodniczego stosuje się jedynie w skrajnych przypadkach. Jedynie, gdy pod ręką nie mamy odpowiedniego płynu, a sytuacja jest kryzysowa. Jest to pewien doraźny sposób na złagodzenie wrzenia silnika, ale nie należy go stosować zawsze i na długo. Dlaczego? Ponieważ może to doprowadzić do uszkodzenia jednostki napędowej, lub korozji.

W sytuacji kryzysowej należy wówczas użyć wody destylowanej, by nie doprowadzić do osadzenia się kamienia w chłodnicy. Jeśli nie mamy innej możliwości, możemy dolać takiej wody, by dokończyć podróż, ale po jej zakończeniu należy niezwłocznie udać się do mechanika, lub serwisu.

Subskrybuj
Powiadom o
guest
12 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
Miras
Miras
3 lat temu

oby był to tylko wąż do wymiany 😀

Potato
Potato
3 lat temu

u mnie była to chłodnica 😀

Pijak
Pijak
3 lat temu

Są preparaty do naprawy chłodnic. Jak uszkodzenie jest niewielkie można spróbować.

Kosi
Kosi
3 lat temu

u mnie była to chłodnica 🙁 Zabolało na wielkanoc

Majster
Majster
3 lat temu

dzisiaj zauważyłem olej w układzie chłodzenia – co może być przyczyną?

Yeti
Yeti
3 lat temu

Od jakiegoś czasu zauważyłem, że ubywa płynu chłodniczego w zbiorniczku wyrównnawczym. Chłodnica sucha, węże ok, co jeszcze mogę sprawdzić

Stanisław
Stanisław
2 lat temu
Odpowiedz do  Yeti

Ja z tym problemem walczę już dosyć długo. Co warsztat, to inna diagnoza. Wszędzie sucho, a płynu w ostatnich 3-4 mcach dolałem 10l. Teraz pozostało mi tylko wymienić uszczelkę pod głowicą. Czy to pomoże, nie wiem. No i jeszcze mam problem z ogrzewaniem manualnym, klimy nie używam. Nagrzewnica sprawna, pompka wymieniona. Bo wg ASO była niewydolna. I dalej nic. Po przejechaniu dłuższej trasy dmucha letnim powietrzem. Układ ma automatyczne odpowietrzanie.

ubytki płynu chłodniczego przyczyny

Czy można dolać wody do płynu chłodniczego?

Audi

Awaria pompy wspomagania Audi A4 – Regeneracja czy wymiana?