Wspomaganie kierownicy to obecnie obowiązkowa część wyposażenia nowoczesnego samochodu. Pierwsze wspomaganie kierownicy zostało wprowadzone do motoryzacji już w latach 60 jako pierwsze miało miejsce w amerykańskich limuzynach, w Europie zaś, pojawiło się trochę później. Komponentem, który ma wpływ na działanie wspomagania jest pompa wspomagania, która stanowi najważniejszy element mechanicznego układu wspomagania kierownicy.
Bywa czasem tak, że i ten układ odmówi posłuszeństwa. Niestety może to być niebezpieczne, ponieważ może to doprowadzić do całkowitego, lub częściowego zablokowania kierownicy. Najmniej inwazyjnym objawem awarii tego układu jest silny opór związany z prowadzeniem kierownicą. Wspomaganie kierownicy to świetny wynalazek, który ułatwia prowadzenie samochodu kierowcom.
Wspomaga ich naturalną siłę mięśni. Można wyróżnić dwa rodzaje pomp wspomagania, a mianowicie są to pompy hydrauliczne i elektryczne. Mówi się, że bardziej awaryjny jest układ hydrauliczny, ale jest za to tańszy w naprawie, mniej awaryjny jest układ elektryczny, ale za to bardzo drogi w serwisowaniu.
Jak działa pompa wspomagania układu kierowniczego?
Układ kierowniczy w większości samochodów jest obecnie wspomagany układem hydraulicznym. Układ ten składa się z pompy wspomagania, pędzonej z paska. Następnie pompa wspomagania podaje ciśnienie do przekładni kierowniczej. Jest to tak zwana maglownica.
Większość tych układów jest do siebie podobna i działa na tych samych zasadach, bez względu, czy mamy układ z przekładnią listwową, czy ślimakową. Zarówno w jednej jak w drugiej, płyn pod ciśnieniem trafia odpowiedniej komory i pcha tłoki, co sprawia, że kierowanie jest o wiele lżejsze. Kierowca dzięki temu ma pod kontrolą kierunek działania płynu poprzez poruszanie kierownicą.
Jakie są objawy awarii pompy wspomagania?
Można wyróżnić 6 głównych objawów awarii pompy układu kierowniczego. Rozpoznać je można bardzo łatwo, gdyż objawiają się one zazwyczaj dużą różnicą w łatwości operowania kierownicą. Objawami uszkodzenia pompy kierowniczej może być:
- utrudnione skręcanie. Może być utrudnione w jedną stronę lub we dwie. Świadczy to o generowaniu zbyt małego ciśnienia przez pompkę wspomagania.
- drugim objawem uszkodzenia pompy wspomagania jest konieczność używania większej siły do kierowania pojazdem, a także zacinanie się układu wspomagania. To wynik zapowietrzenia się układu lub złego napięcia paska, który napędza pompę.
- możemy również zaobserwować zapalenie się kontrolki układu wspomagania. Objaw ten wskazuje na zbyt małą wydajność pracy pompki lub zatarcie pompy wspomagania.
- Charakterystycznym dla zatarcia pompy wspomagania jest również hałas przypominający wycie. Świadczy to, o niewystarczającej ilości płynu.
Kiedy zauważymy awarię pompy wspomagania kierownicy w audi A4 B6 lub innym aucie, należy niezwłocznie poddać ją regeneracji lub wymienić na nową. Regeneracja pompy wspomagania jest raczej rzadko polecana, ponieważ warunki montażu muszą być sterylne.
Rozsądnie jest, zatem, zainwestować w nową pompę, ale wybór należy do kierowcy, a renowacji pompy wspomagania można dokonać w różnych miastach, na przykład, w serwisie renowacji pomp wspomagania Wrocław. Miejmy zawsze na uwadze priorytet jakim jest bezpieczeństwo.
Ile kosztuje pompa wspomaganie kierownicy Audi A4?
Najtańsza pompa wspomagania do Audi A4, to wydatek rzędu dwustu złotych. Jednakże trzeba pamiętać, że nie sprawdzają się one zbyt dobrze i po krótkim czasie może się pojawić znów kłopot. Najtańsze pompy do Audi A4 mogą zepsuć się już po przejechaniu 200 kilometrów.
Dobrą opinią cieszą się duńskie pompy wspomagania do Audi A4, ale są one zdecydowanie droższe, bo niekiedy aż dwukrotnie. Do tego należy doliczyć koszt montowania w warsztacie lub serwisie producenta. Koszt takiej usługi, to około sto złotych. Inaczej w przypadku regeneracji. Koszt regeneracji pompy w Audi A4, to około pięćset złotych. Co ważne, po wymontowaniu starej pompy, po regeneracji jej lub wymianie na nową, należy uzupełnić płyn hydrauliczny.
Jego koszt to około sto złotych. Jaki płyn do wspomagania audi A4 B5 należy, zatem, kupić, aby naprawiona pompa działała? Płyn do wspomagania kierownicy stanowi nośnik siły, z jaką kręcimy kierownicą, bez jego obecności pompa wspomagania nie działa i siła jest przenoszona prosto na koła.
Czy wymiana pompy wspomagania w Audi A4 jest skomplikowana?
Pompę wspomagania kierownicy można wymienić samodzielnie, wymaga to jednak precyzji i ostrożności. Nic, zatem, nie stoi na przeszkodzie, by wymienić ją w swoim garażu. Nie wymaga to użycia specjalistycznych narzędzi warsztatowych, lecz tak naprawdę zwykłych kluczy nasadowych. Potrzebny będzie również wkrętak, papier ścierny, a także imadło i środek odtłuszczający.
Wszystkie te rzeczy, zazwyczaj znajdują się w garażu kierowcy. Należy najpierw rozłożyć pompę wspomagania, a potem ocenić stan wałka. Jego zużycie pozwoli na określenie czy pompa może być zregenerowana, czy trzeba ją wymienić na nową. Następnie można przejść do szlifu dolnej i górnej bieżni, boczną zostawiamy w spokoju.
Należy również zwrócić uwagę na zawór, czy jest on mocno zanieczyszczony. Oczyszczamy go za pomocą benzyny ekstrakcyjnej. Użyć można również rozpuszczalnika. Oceńmy jednak realnie swoje możliwości, wymiana wymaga ogromnej precyzji i dokładności.
Czy opłaca się regenerować pompę wspomagania Audi A4?
Najbardziej opłacalnym jest kupno nowej pompy wspomagania. Nie zawsze okazuje się, że renowacja jest trafionym pomysłem. Nowa pompa, jest gwarancją, że zadziała i posłuży nam dłużej. Nie zawsze też nowa pompa jest trafionym zakupem, ponieważ jest na rynku wiele produktów tego typu wątpliwej jakości.
Najlepiej kupić rekomendowaną przez producenta lub serwisanta i zastosować odpowiedni płyn. Natomiast, jakość zregenerowanej pompy zależy od tego, w jakim serwisie była naprawiana. Jeśli regeneracja będzie wykonana fachowo i z uczciwą starannością, to rzeczywiście możliwe, że będziemy się nią długo cieszyć.
mam typowe objawy uszkodzonej pompy. Pozdrawiam wszystkich fanów Audi a4
przynajmniej wiesz na czym stoisz
wymiana pompy w a4 to nie jest prosta sprawa. Lepiej żeby amatorzy się za to nie brali
JA wymieniałem sam, poziom trudności 7/10.