Zarówno na wiosnę, jak i na zimę jesteśmy zobowiązani polskim prawem do zmiany ogumienia w naszych samochodach. Wiąże się to oczywiście z pewnym kosztem samej wymiany opon, jak i ewentualnym ich kupieniem. Możemy kupić nowe opony w sklepach internetowych lub stacjonarnie, albo dokonać zakupu opon używanych, ale nadających się do dalszej eksploatacji. Takie używane opony warto kupić szczególnie, jeśli są sprowadzone zza granicy, ponieważ w Niemczech czy Belgii obywatele nie przywiązują się zbytnio do opon i wymieniają je często na nowe. Można zatem, w Polsce kupić takie opony w bardzo dobrym stanie.
Zmiana opon jest szczególnie ważna, gdy zmieniamy je na zimowe. Jazda na łysych oponach zdaje się szczególnie niebezpieczna zwłaszcza o tej porze roku. Jazda na łysej oponie podczas deszczu, powoduje, że nasz samochód może nie reagować na nasze polecenia, a hamowanie jest znacznie utrudnione. W czasie okresu zimowego warto pamiętać również o wymianie płynu do spryskiwacza.
Wówczas szczególnie opony naszego samochodu powinny być zaopatrzone w porządny bieżnik. Chodzi przecież bezpieczeństwo nasze, pasażerów, ale i innych uczestników ruchu. Nie chcielibyśmy przecież, aby brak wymiany opon spowodował nieprzyjemną sytuację lub co gorsza groźny wypadek. Łyse opony, znaczą tyle samo, co niebezpieczeństwo.
Łyse opony, czyli jakie?
Czym są łyse opony i czym one się właściwie charakteryzują, oraz jak je rozpoznać? To wyrażenie jest często słyszane, ale właściwie, co oznacza? Otóż łyse opony można rozpoznać po kilku wskaźnikach. Łyse opony, to takie, których bieżnik zdarty jest do wymiaru poniżej 1,6 milimetra. Ponad to, możemy się również spotkać z takim zjawiskiem jak rozwarstwienie bieżnika lub sparciałe i popękane opony. Wówczas nadają się one jedynie do wymiany. Jeśli chodzi o zimowe ogumienie, rzeczywiście najlepiej zadbać o nie zawczasu.
Opony o niskim bieżniku źle radzą sobie z jazdą po śniegu czy błocie. W innych krajach takich jak Austria czy Czechy bieżnik nie może mieć mniej niż 4 mm. Wymieniając zatem, łyse opony na nowe lub z większym bieżnikiem unikniemy poważnych konsekwencji karnych, lub tragicznego wypadku, który możemy spowodować. Innymi słowy, jeśli zauważymy kilka z poniższych cech na naszych oponach, możemy być pewni, że nie powinny być one dopuszczone do dalszej eksploatacji. Tymi cechami podsumowując są:
- starta opona z bieżnikiem poniżej 1,6mm
- rozdzielone elementy opony, w tym odklejenie bieżnika
- zdeformowanie lub odkrycie drutów w oponie
- plamy, odparzenia i pęcherze na oponie widoczne gołym okiem
- przecięcia, rozdarcia ogumienia
Jeżeli zauważymy którykolwiek z powyższych objawów, należy zwrócić się po opinię do profesjonalnego serwisu. Bieżniki opon należy regularnie sprawdzać, by nie powodować niebezpieczeństwa na drogach. Opony należy sprawdzić raz na sezon.
Najczęstsze objawy zużycia opony
Jak rozpoznać, że czas już wymienić opony na nowe? Jest kilka sposobów na mierzenie bieżnika opony. Można to zrobić za pomocą monety, ale również w bardziej profesjonalny sposób, przy użyciu miernika.
Według polskiego prawa pojazd nie może poruszać się na oponach, które mają mniej niż 1,6 mm bieżnika. Łyse opony, prócz kontrolnego mierzenia można rozpoznać po przyczepności pojazdu, przez co łatwiej wpada on w poślizg na zakrętach. Łyse opony można również zauważyć poprzez drgania na kierownicy czy ściąganie na jedną stronę podczas jazdy.
Obliczanie zużycia opony
Aby rozpoznać, że opony najwyższy czas wymienić na nowszy, lepszy model, należy się skupić na wskaźniku zużycia opony, które producenci opon ostrożnie umieszczają na dole rowków wzoru bieżnika. Zazwyczaj marki opon obliczają minimalną głębokość resztkową bieżnika na podstawie utrzymania wydajności opony, takiej jak prędkość i ilość wody odprowadzanej z powierzchni styku.
Należy mieć na uwadze, że im mniejsza głębokość bieżnika, tym gorzej usuwana jest woda z powierzchni styku. Podobnie jest ze śniegiem. Opony zimowe, dlatego mają większy bieżnik, by mogły odprowadzać śnieg i amortyzować maksymalnie koła na ośnieżonej powierzchni. Aby zmierzyć bieżnik opon i sprawdzić, czy jest on na pewno odpowiedni, należy auto zaparkować na równej powierzchni i najlepiej jakimś płaskim terenie.
Następnie należy skręcić kierownicę maksymalnie w lewo, lub w prawo. Dobrym rozwiązaniem jest posiadanie specjalnego miernika do pomiaru bieżnika, tak zwany głębokościomierz. Jeśli jednak nie jesteśmy w posiadaniu takie przyrządu, można zaopatrzyć się w zapałkę, wykałaczkę, lub monetę, lub linijkę.
W przypadku mierzenia opony letniej, należy użyć monety 2 grosze koroną orzełka w dół. Jeśli cała korona jest widoczna oponę należy niezwłocznie wymienić. W przypadku opony zimowej należy użyć monety 5 złotych, jeżeli cały wewnętrzny krążek wystaje z rowka bieżnika, opona kwalifikuje się do wymiany.
Mandat karny za łyse opony i inne konsekwencje prawne
Za poruszanie się na łysych oponach policja ma prawo zabrać kierowcy dowód rejestracyjny lub wystawić mandat karny w wysokości do 500zł. Warto zatem, wymienić stare opony na nowe. Ale to nie wszystko, ponieważ kierowca może również zostać obciążony kosztami holowania samochodu na policyjny parking, jeśli policja uzna, ze nasze poruszanie się po drodze stanowi zagrożenie dla innych uczestników ruchu. W Polsce odnotowano wysoki odsetek wypadków spowodowanych brakiem odpowiedniego ogumienia, dostosowanego do warunków pogodowych.
Ogumienie odpowiednio dobrane do sezonu, to obowiązek każdego kierowcy w Polsce. Smutna rzeczywistość jest niestety taka, że tylko 79% polskich kierowców dokonuje wymiany ogumienia na sezon z opon letnich na zimowe. Nadal około 30% kierowców tego nie robi, a ma to negatywny wpływ na uczestników ruchu, ponieważ zawsze istnieje ryzyko spowodowania wypadku drogowego przez łyse opony. Ci kierowcy, którzy jeszcze nie mogą się przekonać, że warto zmieniać opony na sezon cały czas ponoszą ryzyko spowodowania wypadku drogowego.
Latem chwile można pojeździć na łysych ale zimą to strzał w kolano.
Lepiej za kilka stów kupić nawet używki. Kilka razy miałem poślizg przez opony i nie ma co igrać z ogniem.