Mostek prostowniczy alternatora
Należy pamiętać, że samochód jest urządzeniem o wysokim stopniu komplikacji technicznej, i posiada systemy i podzespoły nie tylko mechaniczne, ale również dość rozbudowaną sekcję elektryki. Jedną z ciekawszych części, o których niemało mniej zorientowanych w temacie „samochodziarzy” być może nawet nigdy nie słyszało, jest mostek prostowniczy alternatora. Do czego służy? Dlaczego jest istotnym elementem układu elektrycznego samochodu? Jak się objawia awaria i jak ją usunąć? Na te pytania znajdziecie odpowiedź w poniższym tekście.
Budowa i zasada działania
Umieszczony w samochodzie alternator, czyli urządzenie odpowiadające za „produkcję” prądu i ładujące akumulator, wytwarza tzw. prąd przemienny (trójfazowy). Tymczasem właściwie wszystkie podzespoły i urządzenia elektryczne w aucie działają na prąd stały – czyli taki, jaki magazynuje akumulator. I tutaj właśnie do akcji wchodzi mostek prostowniczy – przetwarza prąd zmienny, wytwarzany przez alternator, na prąd stały, który może być zmagazynowany w akumulatorze.
Zasada działania mostka jest dość prosta. Jego główną częścią, odpowiedzialną za wykonanie podstawowego zadania, są tzw. diody mocy, połączone obwodem mostkowym. Mają one tę właściwość, że przepuszczają prąd tylko w jedną stronę, dzięki czemu na „wyjściu” z podzespołu uzyskuje się prąd stały. Dodatkowo montuje się inne diody o niskim prądzie, zasilające między innymi regulator napięcia. Ze względu na swoją konstrukcję mostek prostowniczy bywa również nazywany mostkiem diodowym alternatora.
Jak zdiagnozować awarię i jakie będą jej skutki?
Mostka prostowniczego, ze względu na zastosowanie bardzo mocnych diod, niestety nie da się diagnozować multimetrem. Jego awaria może objawić się na przykład poprzez kontrolkę ładowania akumulatora. Jeśli przy włączaniu silnika kontrolka nie zapala się albo po prostu miga, może to oznaczać awarię mostka prostowniczego. Najczęstszym problemem w takim przypadku bywa przepalenie się jednej z diod. Jednak nie ma większego sensu wymienianie ich pojedynczo, lepiej już kupić nowy, kompletny mostek.
Zepsucie się mostka diodowego skutkuje po prostu brakiem ładowania, czyli niedostarczaniem prądu przez alternator do elementów elektrycznych samochodu, w tym akumulatora. Awaria mostka ma właściwie takie same skutki, jak awaria alternatora – auto będzie posiłkować się prądem dostarczanym przez baterię aż do jej całkowitego wyczerpania.
Podsumowanie – co robić, gdy mostek prostowniczy alternatora ulegnie awarii?
Jak już wspomniałem, w wypadku awarii mostka diodowego najlepszym właściwie wyjściem jest wymiana całego tego podzespołu. Naprawa jest oczywiście możliwa, ale już samo zdiagnozowanie właściwego problemu wymaga użycia specjalnych testerów (nie każdy warsztat musi je mieć). Dlatego najlepiej będzie odwiedzić po prostu sklep z częściami samochodowymi, nawet internetowy, i zakupić nowy mostek. Koszty nie są duże, a i sama wymiana tej części nie nastręcza jakichś szczególnych problemów.